OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Máte radi GRAVE DIGGER, ale unavuje vás to ich neustále prešľapovanie na mieste? Túžite po vzletných melódiách, sviežich zboroch a modernom sounde?
V tom prípad vám ponúkame novinku švédskych SABATON, ktorú možno zásluhou podobnosti vokálu prirovnať k povestným hrobárom.
Novodobí Vikingovia sa rútia na európske hudobné trhy so svojim debutom „Primo Victoria“. Nejedná sa ale o debut v pravom zmysle slova. Aktuálnemu počinu mal totiž predchádzať album “Metalizer“, pripravovaný v roku 2002 pre istý taliansky label. Ten však nikdy neuzrel svetlo svetla, a tak sa horda bojovníkov rozhodla vziať všetko do svojich rúk a vydať opus pod vlastným velením.
Nájazdová vlna SABATON sa prehnala územím od Ruska cez Čierne more na Blízky Východ, zasiahla časť západnej Európy a rozbila sa až na brehoch Stredozemného mora.
Mládenci na hodinách histórie nespali na ušiach a čo-to, obzvlášť z vojnových ťažení a významných bitiek, sa na nich nalepilo. Téma to v tvrdej hudbe obľúbené, veď nie až tak dávno sa v podobnej vzhliadli amíci ICED EARTH na svojej doske “The Glorious Burden“.
Podľa hesla „v jednoduchosti je krása“ sa SABATON nepúšťajú do zbytočných hudobných exhibícii, a na ploche deviatich kompozícií ponúkajú nekomplikovaný, rokmi overený úderný power-heavy metal so zaľúbením v strednom tempe.
Opus otvára deň „D“, vylodenie spojencov v Normandii, v podobe titulnej „Primo Victoria“. Chytľavá, heavy vec, ktorej dominujú huronské bojové zbory a večne obľúbené koňo- rytmy.
Len v mierne zrýchlenom tempe pokračuje „Reign Of Terror“. Z ďalších bojových epopejí spomeňme „Panzer Battalion“, šesťdňovú vojnu na Blízkom Východe evokujúcu „Counterstrike“, alebo „Stalingrad“, ktorá kvôli hudobnému minimalizmu (song je postavený prakticky iba na dvoch riffoch) a rozvláčnosti trochu nudí. Úvod symfonicko-klávesové eseje „Wolfpack“ na chvíľu pripomenie kapelku U96 a skladbu „Das Boot“. Krátka, a o to ráznejšia „Into The Fire“ zas predstaví SABATON v až rádiovo-hitovej polohe. Z celkového konceptu sa vymyká až posledná akcepťácka „Metal Machine“, akási pocta metalovej hudbe.
Napriek relatívne nízkemu veku členov (medzi 21 a 24) pôsobí dielo vyzreto a na vysokej profi úrovni. Niečo malo by sa dalo vytknúť textovej zložke, ktorej občas chýba dávka umeleckého pohľadu, a slová tak vyznievajú len ako suché konštatovanie historických faktov.
Frontman Joakim sa svojím hustým chrapákom, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Joe Cocker, neobmedzuje len na fádne vyštekávanie fráz, ale tvorí nádherné vokálne linky podporované „rhapsody“ zbormi.
Klávesy sú použité veľmi decentne, slúžia skôr na dotvorenie epickosti konečného soundu. Miestami má ich zvuk zvláštny pieskový efekt, čo vyvoláva dojem, že nahrávka šumí. Masívna hradba gitár však dáva poznať, že tvorba Švédov je postavená na silných nosných riffoch, nekompromisných vyhrávkach a účelných sólach. Jednotlivé songy sú melodické a veľmi heavy vďaka čomu celok vyznieva energicky, s patričnou dávkou brutálnosti.
Sympatický, silný debut mladej pätice, vďaka ktorému sa oplatí veriť, že power metal ešte nepovedal svoje posledné slovo. Už teraz sa tešme na ďalší počin!
8 / 10
Oskar Montelius
- gitara
Daniel Mullback
- bicie
Pär Sundström
- basgitara
Rickard Sundén
- gitara
Joakim Brodén
- spev
Daniel Myr
- klávesy
1. Primo Victoria
2. Reign Of Terror
3. Panzer Battalion
4. Wolfpack
5. Counterstrike
6. Stalingrad
7. Into The Fire
8. Purple Heart
9. Metal Machine
The Great War (2019)
The Last Stand (2016)
Heroes (2014)
Carolus Rex (2012)
World War Live: Battle Of The Baltic Sea (2011)
Coat Of Arms (2010)
The Art Of War (2008)
Metalizer (2007)
Attero Dominatus (2006)
Primo Victoria (2005)
Fist For Fight (2001)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Sound Pollutions/Black Lodge
Stopáž: 41:05
Produkce: Tommy Tägtgren a SABATON
Studio: Abyss Studios
Mám je rád!
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.